När vi träffar personer som är intresserade av att bli kunder hos Passal så är en fråga som brukar komma upp, vad som händer i början när man är ny kund. Här under berättar en av våra assistanskoordinatorer hur hon jobbar.
När jag får en ny kund vill jag gärna träffa personen så snart som möjligt. Det är viktigt att vi får ett ansikte på varandra för att kunna skapa ett bra samarbete framåt.
Ett första möte tar vi när du bestämt dig att du vill bli kund hos oss. Jag ser gärna att vi träffas i hemma hos dig så jag kan se hur du bor, vilket även ger mig en uppfattning om och förståelse kring arbetsmiljön för de personliga assistenterna. Att vi träffas hemma hos dig ger mig även en personlig inblick i din vardag och hur det är att arbeta som assistent hemma hos dig.
I början vill jag också fokusera på att lära känna dig som kund och ställer därmed gärna frågor till dig för att skapa mig en uppfattning kring vad som är extra viktigt för dig i just din assistans.
Varje assistans är unik och ingen annan lik, det är därför extra viktigt att vi pratar igenom din assistans vid ett personligt möte där du får lyfta dina frågor och funderingar, men även jag lyfta mina frågor och funderingar. Är du helt ny inom assistans eller har du lång erfarenhet av det? Hur får vi assistansen att vara välfungerande? Vilka fokusområden vill du lägga fokus på? Kanske är det rekrytering och att hitta rätt kandidat till din assistent grupp? Kanske är ditt fokus att ha en närvarande kontaktperson som återkopplar till dig på just det sätt som du önskar? Det som är viktigt för just dig som kund går vi igenom när vi träffas och det sätter även grunden för vårt samarbete framåt.
När vi gått igenom vad du tycker är viktigt i din personliga assistans vill jag gärna träffa din assistentgrupp, om det finns en befintlig, för att lära känna dem. Detta kan vi göra på vårt kontor eller hemma hos dig. Det är viktigt att personalen vet vem jag är och hur vår kontakt framöver kommer att se ut, tex hur och när vi kommer ha personalmöten. Finns det behov av att rekrytera assistenter så kopplar vi in någon av våra rekryterare här för att hitta och matcha kandidater till dig. Och i rekryteringsprocessen är du precis så mycket involverad som du vill vara.
Vi på Passal tycker det är viktigt att vara närvarande för att skapa en trygghet, speciellt i början när allt är nytt. Vi är tillgängliga och återkopplar snabbt just för att både du som kund och personliga assistenter ska känna att vi är närvarande och kan besvara eventuella frågor. Det är viktigt att du som kund har tillit till mig som koordinator för att samarbetet ska fungera långsiktigt och att du litar på att jag vill skapa en så bra assistans som möjligt. Att lägga tid för relationsskapande i början är därför av högsta vikt så att jag får dig att känna dig trygg som kund hos Passal.
Vi som arbetar på Passal har ett närvarande arbetssätt och vi är inte några som bara sitter på kontoret utan alla våra kunder träffar oss för ett personligt möte vid uppstart. Det gör vi just för att vi upplever att samarbetet fungerar bättre om det finns en bra relation. När du startat upp din assistans hos oss och det gått ett litet tag kommer jag gärna och hälsar på dig igen för att följa upp din assistans och hur du upplever din första tid som kund hos oss. Det är vid det personliga mötet de flesta tankar, frågor och funderingar kommer och som bidrar till en välfungerande assistans.
Hoppas du fått en bra bild av hur det är att bli en del av oss på Passal. Anledningen till att vi finns är ju för att vi vill skapa så bra assistanser som möjligt för våra kunder. Vill du träffa oss så hör av dig, vi bjuder mer än gärna på en kaffe och prinsessbakelse!
Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.
En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.