När man är vuxen med ett beslut om personlig assistans är det viktigt att känna sig trygg i vardagen och ha den frihet man önskar. Hos oss får du en assistansansvarig som ansvarar för din assistans och dina assistenter. Tillsammans med din assistansansvarig bestämmer ni hur du vill att assistansen ska fungera. Vill du vara mycket eller lite involverad i planeringen? Hur mycket stöd vill du ha från oss i din vardag? Vi strävar alltid efter att ge dig den trygghet och det stöd du behöver för att leva ett så självständigt liv som möjligt.
För att säkerställa att alla involverade – du, dina assistenter, vi som bolag och eventuella anhöriga – vet vem som ansvarar för vad, använder vi ett ansvarsfördelningsverktyg. Det hjälper oss att skapa en tydlig och anpassad arbetsbeskrivning. Varje år ser vi över din genomförandeplan baserat på dina mål och önskemål för assistansen. Den fungerar som ett levande dokument där vi säkerställer att dina behov tillgodoses, och där eventuella förändringar i din livssituation också reflekteras. Det här kanske låter tidskrävande, fyrkantigt och krångligt men det är det verkligen inte. Det är verktyg som gör att du ska få den absolut bästa och mest flexibla assistansen som möjligt. Som gör att det blir så som DU vill och att du kan fokusera på det du vill istället för att jobba i motvind kring din assistans.
Personlig assistans handlar självklart först och främst om dig som assistansberättigad, men vi är också medvetna om att de som har en anhörig med personlig assistans också påverkas. Därför har vi ett arbetssätt som ser till att helheten fungerar – både för dig och för de anhöriga som är engagerade.
När det gäller dina personliga assistenter har du fullt inflytande över vilka som ska vara en del av ditt liv. Med stöd från vår rekryterare deltar du i rekryteringsprocessen så mycket du vill, och vi utgår alltid från din sökprofil för att hitta rätt personer. Vårt mål är att du ska vara nöjd, och vi gör allt vi kan för att uppfylla dina önskemål och behov.
Vad säger våra jurister Lisa och Ragnhild kring det juridiska stöd som är viktigt för vuxna?
För vuxna personer som haft assistans länge och har beslut från Försäkringskassan uppstår det inte alltid så många frågor kopplade till beslutet. Har man beslut från kommunen är det vanligaste att dessa följs upp regelbundet med två års mellanrum. Men man kan också ha tills vidare-beslut från kommunen. Om man har ett tillstånd som försämras över tid eller ett där man kan förbättra sina förmågor kan det innebära att beslutet behöver ses över, oavsett vilken huvudman som ansvarar för det. Andra saker som kan påverka beslutet och behöver meddelas till myndigheterna är ändring av sysselsättning, om man till exempel tar tjänstledigt från sitt arbete för att studera eller om man inte längre vill delta i daglig verksamhet utan hellre ägna sig åt egna aktiviteter. Detta gäller även om man till exempel ska byta från en DV till en annan eller ändra sina tider i verksamheten, eller om man ska gå från att arbeta på plats på sitt jobb till att jobba hemifrån.
För gifta personer föreligger ett make/maka-ansvar och sambos jämställs med gifta. Så om man flyttar ihop eller isär med sin partner är det även bra att ha i åtanke att det faktiskt kan påverka beslutet. Till exempel är det vanligt att hjälpbehov på natten i form av väntetid bedöms falla under make/maka-ansvar istället för att tillgodoses genom assistans samt att man endast beviljas tid för hälften av hushållssysslorna i det gemensamma hemmet. Om man byter bostad ska detta också meddelas myndigheterna. Flyttar man från en kommun till en annan och har ett kommunbeslut är det bra att först ansöka om ett förhandsbesked gällande personlig assistans i den nya kommunen. Den nya kommunen är inte bunden av den tidigare kommunens beslut om assistans varpå omfattningen kan bli väldigt olika. Även bedömningen av själva rätten till insatsen kan skilja sig åt. Har man beslut från Försäkringskassan och byter kommun ska detta meddelas myndigheten men är i regel inget som påverkar omfattningen av beslutet om man inte flyttar till en bostad som är anpassad på ett sådant sätt att man behöver mindre assistans till exempel. Vid minskat behov är man skyldig att anmäla det till kommunen eller Försäkringskassan och vid utökat behov kan man ansöka om fler timmar. Vid båda dessa fall kan det leda till att myndigheterna ser över hela beslutet.
På Passal är alltid vi jurister med och hjälper till så mycket man önskar vid myndighetskontakter och eventuella processer i domstol. Vi hjälper även till när det uppstår tillfälliga behov av utökningar som om man till exempel ska ut och resa och behöver mer assistans på destinationen. Helhetsbilden från assistansansvarig i kombination med jurist gör att du som assistansberättigad kan vara trygg i att du har absolut bästa hjälpen och stöttningen så att förutsättningarna finns för att ha din bästa personliga assistans.
Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.
En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.