Passal Assistans bemanningspool, en trygg resurs för akuta vikarieluckor

Skriven av
Carin Hesselroth
29/8/2024

Något man kan nyttja när man är kund hos Passa Assistans är vår bemanningspool. Den täcker både Västsverige och Värmland och finns till för att kunna tillsätta akuta sjuk- och VAB-luckor. Det är inte alla kunder som är knutna till bemanningspoolen men det är en majoritet av våra kunder. Framför allt så finns möjligheten att använda den för alla som vill. Att behöva använda en vikarie är något alla vill undvika, så när man använder sig av bemanningspoolen så är det alltid viktigt att det är en trygghet i utförandet för både kund och assistent men även för oss som bolag.

 

Bemanningspoolen fungerar som så att assistenterna lägger sig tillgängliga i vårt system utifrån hur de kan jobba.  Som assistent ska man vara nåbar och redo att gå ut på jobb de passen. I dagsläget är ca 35 personer anställda i bemanningspoolen. De har det som extrajobb till fasta tjänster eller vid sidan av studier. På Passal arbetar våra rekryterare aktivt med att ha rätt tillgänglighet i bemanningspoolen så att det finns vikarier när det behövs, men att de som ligger som tillgängliga också får arbeta i möjligaste mån. För att få arbeta som assistent i bemanningspoolen så behöver man uppfylla ett antal grundkriterier för att på så sätt säkerställa att man passar som vikarie hos samtliga våra kunder. För vissa assistenter blir bemanningspoolen också en väg in hos någon kund. Man är där som vikarie och inser att man är en match och går in som ordinarie.

 

En del av kunderna som använder bemanningspoolen arbetsleder själva. I andra fall behöver vikarien få en överlämning/kortare bredvidgång med ordinarie assistent innan vikarien arbetar själv. Om luckan är med framförhållning kan vi boka in bredvidgång innan passet. Vi kan även boka in bredvidgångar med bemanningspoolen förebyggande hos vissa kunder.

 

Rutinerna vid behov av vikarie ser olika ut för hos alla kunder och när det kommer in en lucka ser den som då ansvarar för Passal Assistans sjuk/akut-telefon på hur rutinen är hos den aktuella kunden. I första hand kontaktas oftast kundens ordinarie assistenter. Om kund använder sig av bemanningspoolen görs den bästa matchningen utifrån vilka som ligger tillgängliga för att lösa luckan på bästa sätt.

 

Och detta är något som kan ske dag som natt. Varje dag. Året runt. Och har gjort det de senaste 24 åren. Det är därför vår sjuk/akut-telefon är bemannad dygnet runt av personal som jobbar på Passal Assistans och som känner till våra kunder och assistenter.

Carin Hesselroth

Enkelt val, lätt byte.

Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.

Lirar dina värderingar
ihop med våra?

En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.

Lediga jobb