Att ansöka om personlig assistans för sitt barn kan kännas överväldigande. Många föräldrar vet inte var de ska börja eller vilka rättigheter deras barn har. Linda, mamma till Elton, delar här sin resa – från att tveka att ansöka till att idag känna trygghet och avlastning tack vare assistansen.
Elton var bara fyra veckor gammal när han blev sjuk. Han har ett syndrom som innebär svår epilepsi och kramper och behöver tillsyn dygnet runt. Under de första åren klarade familjen vardagen med hjälp av mor- och farföräldrar samt att han ibland hade lugnare sjukdomsperioder, men när Elton blev äldre ökade behoven.
– När vi satt och försökte mata honom och varje måltid tog flera timmar så kände vi att det här är inte rimligt. Vi måste se om vi kan få hjälp, berättar Linda.
De började fundera på personlig assistans när Elton var runt fyra år, men avråddes från att ansöka eftersom han var ”för ung”. Idag önskar Linda att hon hade tagit kontakt med ett assistansbolag redan vid dessa första funderingar.
– Då hade vi fått bättre vägledning och kunnat bolla möjligheterna från start.
När familjen bestämde sig för att ansöka om personlig assistans var en av de stora frågorna vilket assistansbolag de skulle välja.
– Jag frågade runt för att förstå vad vi behövde tänka på och vad som var viktigt vid valet av bolag. Ett av bolagen som fanns med på min lista var Passal och jag fastnade för dem när jag såg deras Instagramkonto. De tog upp viktiga frågor, kändes engagerade och genuint drivna i sitt arbete. Det gjorde att jag fick förtroende för dem och valet föll på Passal.
Väl i ansökningsprocessen fanns det många orosmoment.
– Vi oroade oss för att bli nekade – hur skulle vi orka om vi inte fick assistans?
Men med rätt stöd gick processen smidigt. Linda fick hjälp av juristerna med att samla in rätt intyg och förstå vad som behövde finnas med. Den omfattande ansökan på 14 sidor sammanställde juristerna och skickade in till Försäkringskassa och kommun efter att Linda och hennes man sett över den.
– Jag minns att en kurator på habiliteringen inte ens visste vad ett egenvårdsintyg var. Därför var stödet från juristerna ovärderligt.
Det gick dessutom ganska snabbt att få beslutet – från ansökan till klart beslut tog det cirka 2–2,5 månad. Beslutet innebar assistans dygnet runt, med undantag för den tid Elton tillbringade på förskolan.
Sedan assistansen kom på plats har livet förändrats för hela familjen – men framför allt för Elton.
– Han mår bättre, både fysiskt och psykiskt. Det finns en annan ork hos alla som hjälper honom, oavsett om det är vi som föräldrar eller assistenterna. Vi ser att han är mer nöjd, mer avslappnad, och han får den uppmärksamhet, tid och stimulans han behöver.
Även för familjen har assistansen gjort en enorm skillnad. Linda och hennes man har fått mer energi och kan vara föräldrar på ett annat sätt.
– Vi orkar mer, vi är piggare och kan finnas där på ett bättre sätt för alla våra barn. Syskonen får mer uppmärksamhet och möjligheten att göra saker som vi kanske inte hade kunnat prioritera annars.
Det som tidigare var en ständig kamp – att dygnet runt ansvara för Eltons omvårdnad – har nu blivit en mer hanterbar vardag.
– Jag kunde snabbt slappna av och få sova, och det var otroligt skönt. Det var en sådan lättnad att känna att vi inte är ensamma i det här längre.
Att ansöka om assistans kan kännas överväldigande, men Linda vill uppmana andra föräldrar att våga ta steget i tid. Det viktigaste är att inte försöka göra allt på egen hand.
– "Ta hjälp av ett assistansbolag redan från början. De vet vad som krävs för att få igenom en ansökan och kan ge stöd genom att driva processen."
När familjen ansökte fick de hjälp att samla in alla nödvändiga intyg och säkerställa att inget viktigt saknades, vilket gav en trygghet genom hela processen. Hon betonar också vikten av att alltid vara steget före när det gäller dokumentation.
– "Varje nytt hjälpmedel eller förändring i barnets behov – se till att få det på papper direkt. Ett bra underlag gör allt lättare vid en ansökan."
Till de som känner oro över att öppna upp sitt hem för assistenter vill Linda säga att det kan kännas ovant i början, men att det snabbt blir en naturlig del av vardagen.
– "Jag vet att många tycker det känns konstigt att ha någon i sitt hem, men man vänjer sig snabbare än man tror. I slutändan handlar det om att ge sitt barn det bästa stödet – och det gör en enorm skillnad för hela familjen."
Familjen planerar att utöka teamet av assistenter och vill att Elton ska få fler möjligheter att delta i aktiviteter.
– Jag har alltid litat på folk och hoppas att det fortsätter så. För att assistansen ska fungera måste man kunna lita på de som hjälper ens barn.
Lindas berättelse visar att personlig assistans kan vara en livsförändrande insats – inte bara för barnet, utan för hela familjen. Genom att ta kontakt med ett assistansbolag tidigt och samla rätt underlag, kan fler föräldrar få den hjälp deras barn har rätt till.
Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.
En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.