För några veckor sedan var det Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps Beredskapsvecka. På MSB:s hemsida finns mycket matnyttigt material och det mest använda materialet under temaveckan var ”Om krisen eller kriget kommer”, ”Sju dagar” och ”Kriskalender”. Är det så att man har personlig assistans, är anhörig till någon med personlig assistans eller jobbar inom området så är det naturligt att man funderar lite kring vad man behöver tänka på utifrån assistansen.
Rent generellt kan man säga att man som assistansberättigad har samma ansvar som alla andra i landet att själv se över sin beredskap och förbereda sig för en eventuell kris. Så i ett första steg kan det kan vara en bra idé att se över MSB:S ovan nämnda material och göra samma förberedelser som MSB rekommenderar generellt för Sveriges befolkning. Det som är ett bra andra steg är att tänka över vad som gäller specifikt för just dig kopplat till din funktionsnedsättning som kan vara bra att beakta i en eventuell kris. Det kan vara saker kopplade till mediciner, förbrukningsvaror, matförråd för sig själv samt för det antal personer som man är beroende av för att klara sin vardag. Finns det kanske ett specifikt behov av att säkra upp kring el för att kunna använda hjälpmedel eller till och med livsuppehållande maskiner?
Intressegruppen för Assistansberättigade, IfA, har genomfört projekt Krisstöd som är väldigt bra att utgå från. Vill du läsa in dig på projektet hittar du det i sin helhet här: Projekt Krisstöd
Att vara förberedd på en kris är avgörande för att säkerställa tryggheten och säkerheten inom personlig assistans. Nedan hittar du några tips kring saker som kan vara bra att tänka på och gå igenom för att säkerställa en effektiv krisberedskap.
Vad bör man göra som assistansberättigad?
Alla som har personlig assistans bör se över hur ens egna behov ser ut och vilka åtgärdsplaner man bör ta för att minska påverkan på sin vardag vid en kris. I materialet från Projekt Krisstöd finns en behovsmatris som heter EPiK, Egeninitierad Personlig Behovsanalys i händelse av Kris, som man kan utgå från. Där kan man bedöma sina behov utifrån olika situationer och sannolikheten för att krisen ska uppstå och därefter sätta en åtgärd eller en rutin för de behov man ser. I nästa steg ser man till att ha tydlig information om var man kan hitta åtgärden eller rutinen samt om det är någon mer som behöver vara involverad i detta för att allt ska fungera som önskat.
Det är också bra att gå igenom Projekt Krisstöds digitala krisarkiv där det finns förslag på dokument som kan underlätta vid en kris. Saker som exempelvis ekonomi, fullmakter, försäkringar, allergier, vård, personlig assistans och kontaktlistor.
Vad kan man göra som assistansanordnare?
Vi på Passal Assistans arbetar med förberedelser både på företagsnivå samt kund och assistentnivå. Exempelvis gör vi en plan tillsammans med kund hur bemanningen ska skötas vid kris. Vi säkerställer att vi har tillgång till nödvändig information, till exempel adresslistor till kunder och assistenter även om vi inte når våra digitala system. Vi säkerställer också att personal på kontoren kan arbeta trots kris, till exempel hemifrån. Att vi har kanaler för att få tillgång till skyddsmaterial. Att våra assistenter vet att de förväntas gå till arbetet och utföra sitt viktiga arbete även vid kris. Vi kan också vara behjälpliga att tillsammans med kund se över deras situation och se vad som skulle kunna hända och hur det kan förebyggas.
Hur ska man sätta igång?
Att tänka på kris kan kännas ångestladdat, stort och komplicerat. Men det bästa är avsätta en stund för det och komma igång för att se över sin situation. Att utgå från EPiK och utifrån det man kommer fram till där sätta en plan för sig själv på kort och på lång sikt. Det är något som kan göra stor skillnad på sikt.
Något alla som har en koppling till personlig assistans kan göra är också att gå den digitala krisutbildningen Handlingskraft som finns tillgängligt för alla helt kostnadsfritt på Projekt Krisstöds hemsida. Den berör bland annat ansvar, prepping med assistansperspektiv, vikten av samverkan och kommunikationens betydelse.
Lycka till i din krisberedskap!
Vad innebär det att ha sin assistans hos Passal? Läs mer om vårt sätt att assistera, hur du byter eller väljer Passal som assistansbolag.
En god arbetsplats mår alla bra av. Känner du att vår arbetsfilosofi liknar din? Läs mer om hur du blir en del av vårt duktiga assistentgäng.